Yoga-andning

Så härligt att yogan startat igen. Jag var där första gången för den här vårens omgång idag. Jag kände ett härligt lyckorus när jag höll på med övningarna. Hela kroppen var så stel efter all långledighet. Jag förstår inte hur andra klarar sig utan att sträcka ut kroppen. Det känns som om kroppen vaknar när jag gör yogaövningarna.

Vi brukar ofta börja säsongens övningar med att andas. Redan där känner jag uppvaknandet. Vi ligger ner och andas normalt och räknar andetagen. Jag kommer till 13 stycken. Efter att ha gått igenom hela kroppen och medvetet känt av varje del, så ligger vi ner och djupandas. Djupandningen i yogan är speciell. Man skall fylla hela magen, sedan fortsätta och fylla hela bröstet och känna att luften kommer ända upp till nyckelbenen. Utandningen är kraftfull och avslappnande. Djupandningen håller på i några minuter.
Därefter gör vi samma räkning av de normala andetagen. Efter övningen med djupandningen så blir andetagen mycket färre, bara 7. Avslappningen blir än mer avslappnad.

Annette Westberg

Annette Westberg

Nu börjar vi mjuka upp ryggraden. Vi sitter i skräddarställning. Vid inandning böjer vi framåt och svankar med ryggen och vid utandningen böjer vi bakåt och kutar ryggen. Överkroppen böljar fram och tillbaka över sittbenen i takt med andningen. Huvudet skall vara stilla och bara åka med fram och bak. Vi byter till klippställning, alltså vi sitter på benen med fötterna bakåt, och gör samma ryggövning i takt med in- och utandningen.

Nu skall bröstet mjukas upp. Vi sitter kvar i klippställning och håller armarna på axlarna. I takt med andningen vrider vi armbågar och huvud till höger och vänster under några minuter. Alltid i takt med andningen. Avsluta övningen med att vrida axlarna runt i cirkel, framåt, uppåt, bakåt och neråt. Andas in när axlarna dras fram och andas ut när axlarna förs bak.

Nu skall nacken mjukas upp. Sitt i skräddarställning. Vrid huvudet supersakta, supersakta runt. Börja med sänkt huvud, drag det sedan sakta mot höger sida, uppåt och bakåt. Låtsas som om du ritar en stor cirkel med näsan.

Sitt kvar och mjuka till sist upp mittenpartiet genom att låta överkroppen gå runt underkroppen. Underkroppen är stilla och du låtsas att du sitter på en platta som rör sig runt runt.

Ja, jag vet inte min mina förklaringar är så himla pedagogiska. Men jag vill ju så gärna dela med mig av allt detta fantastiskt underbara. Prova så får du se om det funkar.

Nu har jag skrivit ner alla övningarna och hoppas kunna fortsätta varje dag här hemma. Jag känner att min kropp mår så himla bra av yogaövningarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *