Mental träning

En dag mellan träningarna nere i Vejbystrand satte jag på TVn. Jag var trött och ville bara vila en stund. Då dök ett program om Olof Röhlander upp. Han är mental livscoach. Det var en fantastisk historia om en som envist kämpade sig fram till något som ingen trodde att han skulle kunna fixa. Han var inte särskilt bra på att inspirera och entusiasmera människor. Med god hjälp och idog träning lyckades han och är nu stor inom detta. Jag vill gärna dela med mig av hans entusiasm.
När jag kom hem till helgen tog jag fram hans hemsida och fann en himla massa bra råd. Så här skriver han:

Nu är det dags att ladda upp igen inför höstens nya utmaningar. Här får du tio enkla sätt att öka din mentala styrka:
1. Fysisk träning. När du känner dig i fysisk form så orkar du automatiskt mer, när du orkar mer blir du mer tålig för mentala utmaningar
2. Anta nya utmaningar. Önska inte att saker blir enklare-önska att du blir ännu bättre att klara av dem
3. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat det och mycket mer
4. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden. Mellanstadieläraren tipsade ofta om att börja skrivningarna  med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem så växer du och kan sen ge dig på de svårare frågorna”. Gör likadant, ge dig på något enkelt så att du kommer igång – sen kommer självförtroendet och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.
5. Vänta inte på inspiration. Det är genom att börja oavsett inre motstånd som gör att känslan sedan kommer. Har du sagt att du skall göra någonting – stå för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt så ökar ditt självförtroende och också din mentala styrka.
6. Ändra ditt ordval. Från hot till utmaning, misslyckande till utveckling, nackdel till fördel och frustrerad till fascinerad. Ta bort uttryck som jag kan inte och det går inte. Använd ord som ger dig energi och inte begränsar dig. Säg inte omöjligt om framtiden – vi vet ju inte vad som är möjligt i framtiden.
7. Släpp negativa tankar. Träna på att acceptera det du inte kan göra något åt och hitta den rätta inställningen och metoderna för att rätta till det som går att gör något åt. Negativa reaktioner skapar hinder för möjliga lösningar.
8. Sluta nedvärdera dig själv. Genom att våga säga vad du är bra på och minska ner på pratet om vad du inte kan, så kommer du att märka att du faktiskt växer med uppgiften. Det finns ingen anledning att säga vad du inte kan i onödan. Om det ändå behövs, säg: ”Det har jag inte kunnat tidigare” eller ”Jag har haft svårt för det där fram tills i dag”.
9. Skapa återhämtningsstationer. En av de viktigaste komponenterna i mental styrka ligger i att snabbt kunna återhämta sig efter motgångar. Om du redan håller på att vacklar så behövs det inte någon större vindpust för att du skall falla omkull. Se därför till att du får tid för återhämtning varje dag. För vissa handlar det om att träna med avslappningsprogram, andra gillar att läsa en bok, att vila en stund eller ta en promenad. Vad ger dig återhämtning?
10. Hitta fördelar. Det går att hitta en mening med allt som sker. ”Vad finns det för positivt med det här?” är ett sätt att hitta de positiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer idag så se det som en träning i att hitta dolda fördelar.

Du kan säkert hitta mera av Olof Fröhlander på www.upphopp.se

En reaktion på “Mental träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *